Greenwashing, spam en valse reclame: zo bescherm je jezelf als consument en dit zijn je rechten

Noor Veenhoven

(laatst geupdate op )

Greenwashing, spam en valse reclame: zo bescherm je jezelf als consument en dit zijn je rechten

Bewust shoppen, of eigenlijk shoppen in het algemeen kan soms nog knap lastig zijn. Van schaamteloze greenwashing tot een mailbox vol opdringerige mails na één aankoop. Wat je misschien niet wist, is dat veel van deze praktijken helemaal niet legaal zijn, en dat je er zeker actie tegen  kunt nemen. Daarom duiken we in deze blog in de rechten die je hebt als consument, en wat je kunt doen als een bedrijf zich niet aan de regels houdt.

Wat kun je doen tegen greenwashing?

Vage duurzaamheidsclaims zie je tegenwoordig overal. Er zijn groene collecties gemaakt van duurzamere materialen, zonder vermelding van wat dat betekent. Er zijn steeds meer duurzaamheidslabels die door de bedrijven zelf bedacht zijn en op het product zijn geplakt zonder dat een derde partij controles uitvoert. Termen zoals “groen”, “eco”, “goed voor de wereld”, of “wij geven om de wereld”, zeggen meestal erg weinig over de daadwerkelijke duurzaamheid van een product als dit niet verder onderbouwd wordt. 

Kom je dit soort greenwashing tegen? Vage claims zonder onderbouwing? Dan kun je daar nu ook iets aan doen! Want vage duurzaamheidsclaims mogen helemaal niet en de Autoriteit Consument en Markt kan flinke boetes uitdelen aan bedrijven die zich hier schuldig aan maken.

Wil je graag een melding maken van een bedrijf dat vage duurzaamheidsclaims maakt? Dan kan dat via juridisch advies van de consumentenbond, of direct bij de ACM.

Spam in je mailbox

Heb je ook een stortvloed van nieuwsbrieven in je mailbox van winkels waar je ooit een aankoop hebt gedaan? En lukt het soms zelfs niet om je af te melden? Daar hoef je je absoluut niet bij neer te leggen. 

Sinds de AVG wetgeving in de EU van kracht is zijn er strenge regels over wanneer je nieuwsbrieven toegestuurd mag krijgen:

  • Nieuwsbrieven mogen alleen gestuurd worden naar mensen die zich hier expliciet voor hebben aangemeld. Als je je voor een maandelijkse nieuwsbrief hebt ingeschreven, dan mag deze niet opeens wekelijks gestuurd worden.
  • Als er bij het doen van je aankoop een aanvinkbaar boxje staat met “aanmelden voor de nieuwsbrief” dan mag deze niet al aangevinkt zijn. Dit is de “opt-in” regel, wat betekent dat je niet automatisch voor de nieuwsbrief wordt ingeschreven tenzij je aangeeft dat juist wel te willen.
  • Het moet makkelijk zijn om je af te melden voor de nieuwsbrief. Elke nieuwsbrief moet een afmeldlink hebben (meestal staat deze onderaan) en daarna mogen ze geen nieuwsbrieven meer naar je sturen.

Heb je last van een bedrijf dat zich niet aan deze regels houdt? Dan kun je weer een melding maken bij het ACM, of gebruik maken van de hulp van de consumentenbond.

Valse reclame 

Je wist waarschijnlijk al dat valse reclame niet is toegestaan. Bedrijven mogen niet liegen in hun reclames om je zo ver te krijgen om een product te kopen. Toch komt het nog verrassend vaak voor. Met Black Friday zijn er altijd een paar bedrijven die doen alsof ze flinke korting geven door te doen alsof het product eerst duurder was dan het eigenlijk was.

Soms worden er belangrijke eigenschappen van het product weggelaten, waardoor je misleid wordt het te kopen. Dit mag ook niet. Ook agressieve werving van klanten mag net zo min.

De consumentenbond raadt altijd de volgende stappen aan als je problemen hebt met een bedrijf. 

  1. Meld je klacht bij het bedrijf, meestal is het hiermee al opgelost.
  2. Als dat niet werkt, stuur dan een juridische brief of e-mail. Hiermee kan de consumentenbond helpen. Ze hebben veel standaard brieven al voor je geschreven waar je gemakkelijk gebruik van kunt maken.
  3. Als dat ook niet werkt dan kun je bellen met een juridische expert van de consumentenbond. 
  4. In het uiterste geval kun je de consumentenbond voor je laten bemiddelen. 

 


Deel dit verhaal

Gerelateerde artikelen

De duurzaamheidsambities van Primark onder de loep: zo duurzaam is Primark

Afgelopen week bracht Primark haar duurzaamheidsplannen naar buiten. Broodnodig, want met de enorme hoeveelheden kleding voor extreem lage prijzen is het modemerk voor velen het toonbeeld van fast fashion. Primark wordt vaak weggezet als het slechtste kindje van de klas, maar is dat wel terecht? En hoeveel verschil maken hun duurzaamheidsplannen hierin?

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!