De duurzaamheidsambities van Primark onder de loep: zo duurzaam is Primark

Melissa Wijngaarden

De duurzaamheidsambities van Primark onder de loep: zo duurzaam is Primark

Afgelopen week bracht Primark haar duurzaamheidsplannen naar buiten. Broodnodig, want met de enorme hoeveelheden kleding voor extreem lage prijzen is het modemerk voor velen het toonbeeld van fast fashion. Primark wordt vaak weggezet als het slechtste kindje van de klas, maar is dat wel terecht? En hoeveel verschil maken hun duurzaamheidsplannen hierin?

 

Wat heeft Primark zich voorgenomen?


Binnen 10 jaar wil het merk circulair en duurzamer zijn. Concreet wilt het ervoor zorgen dat kleding gegarandeerd 30 wasbeurten meegaat, in plaats van de huidige 5 (!!) wasbeurten. Daarnaast heeft het bedrijf als doel de CO2-voetafdruk in de hele keten te halveren in 2030. Het bedrijf geeft aan dat de duurzaamheidsdoelen niet worden doorgerekend aan de consument en de duurzamere kleding dus voor dezelfde bizar lage prijzen verkocht zal worden. Dat klinkt natuurlijk als een droom die uitkomt: dat we straks voor 3 euro een T-shirtje kunnen kopen dat duurzaam en eerlijk geproduceerd is. Het klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn; betere én duurzamere kleding voor dezelfde prijs. Hoe zit dat?

 

Hoe kan Primark straks betere kleding aanbieden voor dezelfde prijs?


Inmiddels weten we wel dat als iets te goed klinkt om waar te zijn, het dat vaak ook is. Hoe kan Primark dan wel betere kleding aanbieden voor dezelfde extreem lage prijs? Omdat Primark véél meer macht heeft in de mode-industrie dan het gemiddelde duurzaam merk en daardoor lagere prijzen kan onderhandelen. Ook produceert het bedrijf op zo’n grote schaal, dat het vaste lasten als huren van een fabriek en management kan verdelen over een groot aantal kledingstukken, waardoor de prijs per stuk omlaag kan. Veel mensen denken door de lage prijzen dat Primark nog veel erger is dan andere fast fashion merken met hogere prijzen (zoals bijvoorbeeld H&M, Zara en Bershka) maar dat is niet het geval. Het verschil in de prijzen zit ‘m vooral in hoeveel het bedrijf uitgeeft aan marketingkosten en niet op de loonkosten van kledingproducenten; die verdienen bij alle fast fashion merken even weinig.

 

foto-primark

 

Dus we kunnen er vanuit gaan dat Primark een duurzaam merk wordt?


Helaas niet. Het is natuurlijk de mode-industrie en daar doen grote merken helaas meer aan greenwashing dan daadwerkelijke verandering gericht op het halen van de klimaatdoelen. Als Primark zegt dat zij ondanks dat biologisch katoen duurder is dan niet-biologisch katoen, ze dezelfde prijs zullen betalen, betekent dat dat er ergens anders in de keten enorm bezuinigd zal moeten worden. Vaak zijn katoenarbeiders daar de dupe van. Daarnaast is ongecertificeerd biologisch katoen ook niet per se beter dan normaal katoen.

Primark’s doelen zijn te weinig concreet en sommige die dat wel zijn zijn praktisch onhaalbaar. Zo is het helemaal niet mogelijk om duurzamere vormen van landbouw te gebruiken waarbij de grond niet wordt uitgeput en tegelijkertijd op zo’n enorme schaal te blijven produceren.

Het is daarom ook jammer om te zien dat deze aankondiging van Primark wordt platgeslagen tot “Primark wordt duurzaam”; ja, het is geweldig nieuws dat Primark gaat letten op duurzaamheid, maar deze plannen zijn niet genoeg om het merk daadwerkelijk duurzaam te maken.

 

Dus dit is eigenlijk slecht nieuws?


Absoluut niet. Zoals eerder gezegd is Primark een grote speler en produceren zij op enorme schaal. Als zij dus ook maar een heel klein beetje duurzamer gaan produceren, heeft dit geweldige gevolgen op de duurzaamheid van de kledingindustrie in zijn geheel.
Daarnaast is het voor sommige mensen financieel bijna niet mogelijk om veel geld uit te geven aan kleren die eerlijk en duurzaam zijn gemaakt. Voor die groep zou dit dus een geweldige manier zijn om duurzaam te kunnen kopen. Het is alleen jammer dat het op basis van deze plannen dus niet echt duurzaam is.

 


Share our story

Gerelateerde artikelen

Waarom we de conscious collectie van H&M niet op onze website hebben 21 Aug
Waarom we de conscious collectie van H&M niet op onze website hebben

Steeds meer grote merken hebben tegenwoordig een conscious collectie, doen grote beloften over duurzaamheid en doen mee aan bijvoorbeeld het kledingconvenant. Hartstikke goed, want wij geloven dat alle beetjes helpen. Toch vind je deze merken niet terug op onze website en we krijgen vaak de vraag waarom. In de blog van vandaag leggen we dit uit. Lees dus snel verder!

Lees verder
Wat is fast fashion eigenlijk? 01 Mei
Wat is fast fashion eigenlijk?

Fast fashion. Je hoort er ontzettend veel over. Niet alleen in artikelen van andere websites, maar ook wij hebben het er vaak over. Fast fashion is iets waar me waar wat graag vanaf willen en met ons velen anderen. Maar, wat is fast fashion nu eigenlijk? In de blog van vandaag leggen we niet alleen uit wat het is, maar ook waarom we er vanaf willen en hoe jij daaraan kan bijdragen. Lees dus snel verder!

Lees verder
Waarom biologisch katoen niet altijd beter is 06 Sep
Waarom biologisch katoen niet altijd beter is

 miljoen ton Katoen is één van de meest gebruikte grondstoffen voor kleding. Per jaar wordt zo’n aan katoen geplukt. Het bewerkingsproces van vers geplukte katoen tot de zachte, meestal geverfde stof waar kleding van wordt gemaakt is echter heel milieubelastend. Daarom deed ik altijd een gedachten dansje als ik zag dat een geweldige broek ook nog eens van biologisch katoen gemaakt was. Helaas zijn niet alle dromen bestand tegen de realiteit en zo knapte ook mijn gedachtendansje bij het zien van biologisch katoen. Ik kwam er namelijk achter dat biologisch katoen niet altijd beter is. Niet altijd beter betekent natuurlijk niet dat biologisch katoen slecht is, maar er zijn wel een aantal dingen om in gedachten te houden bij het aankopen van biologisch katoen.

Lees verder

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!