Duurzame Mode x Tech: Met deze innovaties maken we duurzame mode nog makkelijker vindbaar

Oct. 21, 2020, 8:01 a.m. • Melissa Wijngaarden

Duurzame Mode x Tech: Met deze innovaties maken we duurzame mode nog makkelijker vindbaar

We zijn Project Cece ooit begonnen omdat we het zelf nogal lastig vonden om duurzame kleding te vinden die paste bij onze stijl. Telkens als we op zoek gingen naar duurzame mode, kwamen we op grauwe groenbruine websites terecht die heel erg inspeelden op duurzaamheid en totaal niet op fashion. Gelukkig ontdekten we al snel dat er heel veel merken zijn die geweldige items maken die ook nog eens op een positieve manier bijdragen aan de wereld. Inmiddels is duurzaamheid zo’n hot topic geworden dat het lastig is om door de bomen het bos te zien (om in de duurzame vibes te blijven). Daarom focussen we er niet alleen op om het via onze eigen website zo makkelijk mogelijk te maken om duurzame kleding te vinden, maar werken we ook samen met andere hele mooie partijen om dat te bereiken.

 

Pixyle

Pixyle is opgericht door PhD Svetlana Kordumova. Nadat ze haar PhD deed in image recognition op basis van kunstmatige intelligentie, wou ze haar kennis gebruiken om de kledingindustrie duurzamer te maken. Haar idee? Image recognition gebruiken om duurzame kleding te vinden.

In eerste instantie begon ze zelf met het verzamelen van duurzame kleding op één website, maar omdat dit nogal wat werk kost om te onderhouden en nog meer werk kost om daadwerkelijk mensen te bereiken met je platform, besloot ze ons in te schakelen als launching partner.

Met behulp van Pixyle’s tool kun je op onze website een foto uploaden van elke outfit (of item) die je leuk vindt en vervolgens zoekt Pixyle’s tool in onze database naar het duurzame alternatief. Ideaal dus als je een leuke outfit voorbij ziet komen op Instagram of Pinterest. 


Funfact: Pixyle werd onlangs uitgeroepen tot één van de meest veelbelovende startups in kunstmatige intelligentie in Nederland. Hartstikke knap hoe Svetlana haar mannetje staat als woman in tech!

 

Pixyle Image Recognition Tool

 

Goodbase.ai

Goodbase.ai is opgericht door het Amsterdam Data Collective en is een plugin waarmee je op elke webshop kunt zien of een merk duurzaam is of niet. Amsterdam Data Collective heeft een machine learning algoritme ontwikkeld waarmee ze de webpagina’s van duizenden merken scannen om te concluderen of ze wel of niet duurzaam zijn.

Omdat dit, zeker in het begin, nogal een foutmarge heeft, hebben wij onze data met ADC gedeeld. Zo zie je bij elke beoordeling of een merk “AI Rated” of “Human Rated” is. In het geval van human rated, hebben wij het merk dus gekeurd. Met Goodbase.ai kun je dus gemakkelijk via grotere webshops duurzame(re) merken kopen. Wij hebben meegewerkt omdat de plugin aansluit bij ons doel om duurzame mode makkelijker vindbaar te maken.

Toch blijven we kritisch, omdat we daarbij het liefste via duurzame webshops kopen in plaats van grotere webshops die tegelijkertijd nog keihard inzetten op zo veel mogelijk kopen en ook fast fashion supporten.

De plugin van Goodbase.ai download je hier: https://goodbase.ai/.

 

Funfact: Wij moesten even een beetje huilen toen we de Goodbase.ai tool testten op grote webshops en vonden het best confronterend om te zien hoeveel van hun merken niet-duurzaam scoorden.

 

Goodbase.ai Tool Voor Vinden van Duurzame Mode

 

Mancelot

 

Dit is een primeurtje, want Mancelot is nog helemaal niet live. Een tijd geleden ontmoetten we Lorenz Stout en Roman Markovski; ze hadden beiden een succesvol bedrijf opgezet en wilden nu iets doen voor de wereld van morgen. Ze hoorden over de problemen in de kledingindustrie en beseften dat daar nog een hoop kan verbeteren.

Hoewel ze onze website wel handig vonden, waren ze ook een beetje overwhelmed door het aanbod. Ze houden het graag nog simpeler! Daarom ontwikkelden ze Mancelot; een simpele app waarmee je makkelijk swipet tussen T-shirts, sokken en ondergoed van verantwoorde merken.

Daarnaast kun je je ook aanmelden als ridder in de strijd voor een eerlijke kledingindustrie. Hierbij leg je maandelijks een bedrag in, waarmee je tegoed opbouwt en Mancelot op grotere schaal tegen goedkopere prijzen verantwoorde kleding in kan kopen.

Ze zijn nu bezig met de crowdfunding en weten hun verhaal met veel meer humor te vertellen dan dat wij dat ooit zouden kunnen. Neem dus vooral een kijkje op hun website én de crowdfundpagina, al is het alleen maar om te lachen om hun heerlijke teksten en infographics.

 

Funfact: Roman en Lorentz kennen elkaar nog van de middelbare school en kunnen ontzettend goed toneel spelen. Vooral in restaurants. 

 

Mancelot

 

 

 

Gerelateerde artikelen:

 

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

Share this post:
Category:: Project Cece