Het verrassend grote probleem van retouren

19 juni 2019 06:00 • Noor Veenhoven

Het verrassend grote probleem van retouren

Zoals Melissa wel eens zegt: Online shoppen voelt nog meer als jezelf iets cadeau geven dan als je het in de winkel koopt. Je koopt het en dan een paar dagen later wordt er een pakketje bezorgd dat je vol enthousiasme kan uitpakken. Een nadeel van online shoppen is net zoals met het krijgen van een cadeautje, dat je het niet van tevoren kunt passen en kijken of het je staat en of het de goede maat is. Dit is waar retouren een grote rol spelen en een groot probleem vormen voor webshopeigenaren en het milieu.

Blijf je graag op de hoogte van de leukste blogs, nieuwe merken en ander Project Cece nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het probleem van retouren voor webshopeigenaren

Veel webshops laten hun producten bezorgen vanuit een distributiecentrum, en dit is ook de plek waar kleding naar wordt teruggestuurd. Er zitten hele teams aan mensen op het behandelen van de retouren, die kijken of het gedragen is, het schoon is, het kapot is en wat de reden is van het retour sturen. Kleding die wordt afgekeurd wordt doorverkocht en komt bij een outlet terecht, wordt gedumpt of wordt soms zelfs vernietigd. Dit is niet iets wat de webshops willen doen, maar helaas hebben ze vaak geen keuze. Als de kleding wordt goedgekeurd wordt het nog een beetje schoongemaakt (als nodig) en terug in het distributiesysteem gebracht. Als een product al deze stappen doorlopen heeft, en de webshop gratis retouren aanbiedt, dan kost het een webshop ongeveer € 12,50. Dit is geld dat veel webshops niet kunnen missen.

In Nederland wordt 40% van de kleding die we kopen retour gestuurd. Bij grotere modewebshops zoals Zalando en Wehkamp (met gratis terugstuurservices) loopt dit op tot wel 50%. We zijn als shopper zo gewend dat terugsturen prima is dat winkels het niet kunnen maken om retouren duurder te maken, of om het zelfs helemaal niet aan te bieden. Het resultaat is dat Nederlanders de gekste dingen terugsturen. Van gedragen ondergoed, tot kleding met vlekken erin, tot kleding die echt totaal niet meer fris ruikt. Iedereen stuurt het terug en krijgt ook nog eens het geld terug (ook al is het niet volgens de retourvoorwaarden aangeleverd). Webshops zijn namelijk doodsbang dat ze een slechte review krijgen.


Nieuwsuur bezoekt een distributiecentrum en vraagt webshops over het retourprobleem.

 

Het probleem van retouren voor het milieu

Het eerste probleem waar je aan denkt bij milieuproblemen bij kledingretouren zijn natuurlijk de transportkosten. Elke keer dat een busje voor jou heen en weer moet kost dat weer CO2. De relatieve uitstoot voor het terugsturen van pakketjes valt nog mee, maar waar het echt een groot probleem wordt, is met de pakketjes die worden afgekeurd. Deze kunnen namelijk op allemaal verschillende soorten plekken worden doorverkocht en kunnen daardoor nog eens honderden of zelfs duizenden kilometers moeten afleggen.

Daarnaast heb je nog het probleem van het vernietigen van kleding. Ook al zeggen de meeste webshops dat ze niets vernietigen en zegt zelfs Zalando dat 97% van de kleding die retour wordt gestuurd weer wordt doorverkocht, toch zijn er een hoop geruchten dat er kleding wordt vernietigd na retoursturing. We weten al dat het vaak gebeurt in de Verenigde Staten, en dat is ook helemaal niet zo gek als je ziet hoe duur het voor een winkel kan zijn om de kleding terug in hun distributiesysteem te stoppen of het door te verkopen.

De impact op mens en milieu van kleding die ongebruikt wordt weggegooid is enorm. Niet alleen omdat het bijdraagt aan de gigantische afvalberg, maar ook omdat het hele productieproces van de kleding dan voor niets is geweest.

Box robots

 

Tips om het retourprobleem op te lossen!

Omdat de retouren zo’n groot probleem zijn voor webshops, zijn er ontzettend veel ontwikkeling gaande die het aantal retouren moeten tegen gaan. Zo heb je digitale pashokjes of maatvergelijkers, die het allemaal iets makkelijker moeten maken om vooraf te weten of iets goed staat en past.

Veel van de webshops op de Project Cece website zijn klein en handelen alle retouren nog zelf met de hand af. Dit betekent wel dat bijna alle kleding die wordt teruggestuurd weer netjes in de winkel wordt verkocht, maar het betekent ook dat de webshops hier veel kostbare tijd mee kwijt zijn. Daarom hier enkele tips die je kunnen helpen bij het voorkomen van iets retour te moeten sturen:

  • Doe geen impuls aankopen. Denk nog een dagje na voordat je je aankoop doet en maak pas echt de aankoop als je weet dat je het meer dan 50 keer zult dragen.
  • Koop niet meerdere maten en stuur niet vervolgens alles terug behalve de maat die past. Als je het moeilijk vindt om de juiste maat in te schatten, vraag dan de klantenservice om hulp.
  • Bekijk de maten tabel van de kleding die je koopt en meet jezelf op. Zo weet je zeker of het gaat passen.
  • Deze tip zouden we eigenlijk niet willen geven, maar… Koop geen kleding die je alleen maar voor  één dag wilt dragen en dan terugsturen, stuur geen vieze of beschadigde kleding terug en stuur geen gedragen ondergoed terug!!

 

Met deze tips ben je misschien een beetje extra tijd kwijt voor een aankoop, maar aangezien je geen pakjes meer retour hoeft te sturen bespaar je hopelijk ook veel tijd. Heb jij nog goede tips om retouren tegen te gaan? Laat het ons weten!

Gerelateerde artikelen:

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

blog comments powered by Disqus
Deel deze post:
Categorie: Academy

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen
in eerlijke en duurzame mode.