Een duurzame mode-industrie na de coronacrisis? Dit is wat we er nu al van merken!

15 april 2020 07:50 • Melissa Wijngaarden

Een duurzame mode-industrie na de coronacrisis? Dit is wat we er nu al van merken!

Corona. Was het twee maanden geleden voor de meeste van ons nog gewoon een biertje, is dat de afgelopen maand compleet veranderd. Van een onderwerp waar we luchtige grappen over maakten naar een ziekte die geliefden wegnam, de oorzaak van grote financiële onzekerheid en de reden van paniekaanvallen. Jammer genoeg kunnen we weinig doen aan de onzekerheid en het verdriet. Wat we wel kunnen doen is zoeken naar een positief randje aan deze bizarre situatie. En geloof ons, die is er! Steeds luider klinkt de roep om transparantie en duurzaamheid en steeds vaker wordt daar ook gehoor aan gegeven.

giftcard

Merken worden aangesproken door media

Eerder schreven we over hoe onverantwoordelijk veel modemerken met hun leveranciers omgingen. Veel merken annuleerden hun orders, ondanks dat deze al gemaakt waren en de producent er al kosten voor had gemaakt. Daarmee werd het probleem in de schoenen geschoven van diegenen met de minste financiële slagkracht. We merkten dat steeds meer media het onderwerp oppakten en afgelopen weekend publiceerde de NOS er zelfs over. Positief, want zo zullen merken hopelijk eindelijk eens ervaren dat ze niet zomaar met alles weg kunnen komen.

 

Zelfs een “meest-onsympathieken”-lijst

Online platform Sprout ging zelfs nog een stapje verder. Niet alleen deelden ze in hun dagelijkse nieuwsbrieven welke bizarre toeren bedrijven nu weer uithaalden om maar te zorgen dat niet zij, maar juist hun leveranciers zouden moeten dokken, ook publiceerden ze een lijst met de tien “Meest Onsympathieke Bedrijven tijdens de Coronacrisis”. De lijst zelf is natuurlijk om te huilen, maar het stemt ons gelukkig dat er nu binnen de gangbare media zoveel aandacht is voor de verantwoordelijkheid van bedrijven tijdens deze crisis.

 

Na ophef nam onder andere H&M verantwoordelijkheid (maar we zijn er nog niet)

Het mooie aan de kritische media is dat merken zich nu genoodzaakt voelen om verantwoordelijkheid te nemen. Zo publiceren steeds meer merken een statement waarin ze aangeven om in ieder geval te betalen voor de orders die al gemaakt zijn, wat al enorm helpt. De bestuurders van Action gaven zelfs 30% van hun loon op uit solidariteit met hun partners.

 

Amsterdam is al overgestapt naar de donut economie

De kritische blik is niet alleen gericht op bedrijven, maar ook op de overheid. Lokale overheden zijn steeds meer bezig met de impact die zij zelf maken en wat voor gemeente ze zouden willen zien na deze crisis. De gemeente Amsterdam is zelfs overgestapt naar het zogenoemde donutmodel; een model gefocust op circulariteit en duurzaamheid. Een ontzettend mooie stap dus!

 

Doordat steeds meer media en overheden actie ondernemen om een duurzamere economie te bereiken, hebben we er vertrouwen in dat we de komende jaren de mode-industrie daadwerkelijk eerlijker en duurzamer kunnen maken. Hoe je daar nu alvast bij kunt helpen?

  • steun duurzame ondernemers, dat hoeft niet alleen met geld (kijk hier voor inspiratie)
  • spread the word, deel met vrienden waarom je het belangrijk vindt dat de mode-industrie duurzamer wordt of laat merken weten dat jij het fijn zou vinden als merken duurzamer produceren.
  • teken petities, zoals deze van Remake

Honest Basics

Gerelateerde artikelen:

 

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

blog comments powered by Disqus
Deel deze post:
Categorie: Academy

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen
in eerlijke en duurzame mode.