De groei van de duurzame kleding industrie – maken we al een verandering?

11 september 2019 06:00 • Noor Veenhoven

De groei van de duurzame kleding industrie – maken we al een verandering?

De misstanden in de mode industrie kregen nog nooit zoveel aandacht. Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat hun kleding duurzaam is, en steeds meer merken stellen duurzaamheidsdoelen. Betekent dit dat het de goede kant op gaat met de mode industrie? In deze blog geven we je een kleine status update.

Het goede nieuws

Om positief te beginnen de hoeveelheid mensen die op zoek is naar duurzame kleding is gigantisch gegroeid. De kleding zoekmachine Lyst zag bij hun bezoekers dat er sinds 2018 een groei van 66% is op duurzame kleding zoektermen, en de groei was in 2018 al met 47% gestegen vergeleken met het jaar ervoor!

Duurzaamheid is een echte trend in de mode industrie. Afgelopen zomer stelden meerdere mode giganten zoals H&M en Zara duurzaamheidsdoelen en velen hebben duurzame collecties. Er wordt ook veel geïnnoveerd op gebied van duurzame materialen en duurzamere productie.

Dit vindt je misschien ook interessant: Waarom we de conscious collectie van H&M niet op onze website hebben.

De tweedehands kleding markt is ook enorm aan het groeien. De hoeveelheid vrouwen die bereid is tweedehands kleding te kopen is gegroeid van 45% in 2016 naar 64% in 2018 en trends laten zien dat deze groei alleen maar zal toenemen in de toekomst.

Hoe duurzaam tweedehands kleding echt is lees je hier.

Het slechte nieuws

Helaas is er ook slecht nieuws. Want ook al groeit het aantal mensen dat op zoek is naar duurzame kleding. Het aantal dat ook echt een duurzame aankoop doet, is nog steeds erg klein. In Nederland is het aantal mensen dat besluit een kledingstuk niet te kopen vanwege twijfels over duurzaamheid slechts 12%.

Een ander probleem is dat de mode industrie blijft groeien. In de afgelopen 3 jaar is de fast-fashion industrie met 21% gegroeid. Fast-fashion neemt nog steeds 66% van de hele markt in beslag (naast midden segment, premium en luxe kleding).  Het is dus erg moeilijk voor duurzame kleding om daar tegenop te concurreren.

Daarnaast zijn er ook enkele grote fast-fashion acties gaande die ontzettend slecht zijn voor de planeet en haar mensen. Zoals de Personal Shopper actie van Amazon Prime die je voor $4,99 per maand, tot wel acht nieuwe kledingstukken geeft.  En deze zomer was er ook de actie van Missguided die bikini’s verkocht voor slechts 1 pond.

 

Duurzame kleding neemt dus inderdaad flink toe, helaas neemt de hoeveelheid fast-fashion ook nog steeds toe. Maar met genoeg druk van consumenten op fast-fashion merken en een gezonde afwisseling van duurzame kleding en tweedehands kleding, moet de mode industrie zeker te verduurzamen zijn!

Gerelateerde artikelen:

 

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

blog comments powered by Disqus
Deel deze post:
Categorie: Academy

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen
in eerlijke en duurzame mode.