De Copenhagen Fashion Summit; Duurzaamheid in de modesector

23 mei 2018 08:32 • Jana Kerkhoff

De Copenhagen Fashion Summit; Duurzaamheid in de modesector

Op 15 en 16 Mei vond de Copenhagen Fashion Summit plaats, ‚s werelds grootste evenement voor duurzaamheid in de mode-industrie. Tijdens de summit komt zo’n beetje dehele modesector samen met overheden en consultancy bedrijven om met elkaar in gesprek te gaan over concrete stappen om de problemen van de industrie aan te pakken. Jana, van Project Cece Duitsland, woonde niet alleen de Copenhagen Fashion Summit bij, maar was ook één van de 112 studenten die werden uitgenodigd voor het driedaagse Youth Fashion Summit dat daaraan voorafging. In deze blog vertelt ze over de inspirerende ontmoetingen en informatieve gesprekken.

Aan de grondslag van de Youth Fashion Summit liggen de Global Sustainability Goals (SDGs) van de verenigde naties. De Youth Fashion Summit focust op de Global Sustainability Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. Deze doelen zijn opgesteld om –je raadt het al- duurzame ontwikkeling te bewerkstelligen. Elk jaar worden twee doelen gekozen, waar de studenten van dat jaar praktische oplossingen en benaderingen voor gaan bedenken. Dit jaar lag de focus op SDG 3: „een gezond leven voor alle mensen van alle leeftijden en om hun welzijn te bevorderen“ en SDG 5: „Het bereiken van gendergelijkheid en zelfbeschikking voor alle vrouwen en meisjes“. Binnen drie dagen ontwikkelen, bespreken en formuleren we met 112 studenten eisen voor de industrie om die doelen te bereiken.

Op de eerste dag in het mooie Kopenhagen ontmoetten 112 studenten elkaar op de gerenommeerde designschool KEA. Het is een heel diverse groep, met veel verschillende achtergronden en daardoor allemaal weer een eigen kijk op duurzaamheid. In groepjes van 14 gingen we aan de slag met één van de twee doelen. We verzamelden ideëen, hoorden elkaars mening en wisselden zo nu en dan van standpunt. Iedereen had een eigen verhaal, argumenten en motivatie en dat maakte het een interessante sessie. Kom je in een monotone groep nog weg met „gewoon, omdat dat zo is!“, hier werd je gedwongen verder te denken en je „gewoon“ te onderbouwen. Het was best overweldigend en het was dan ook lastig om als groep één doel te kiezen waarop we ons zouden focussen. Want wat doe je als je eigenlijk alle doelen belangrijk vind? Ricardo Garay, één van de YFS-mentoren, kon ons daar gelukkig bij helpen. Als oud-deelnemer wist hij uit eerste hand hoe lastig het is om te kiezen tussen thema’s die allemaal zó belangrijk zijn. Hij vertelde ons daarop dat focus leidt tot impact en stimuleerde ons om eerst één doel te kiezen en daar vol voor te gaan.

Nadat we een doel kozen, hebben we eisen geformuleerd waaraan de industrie in de nabije toekomst moet voldoen om het SDG uiterlijk in 2030 te halen.
Een voorbeeld van deze eisen? „We eisen dat CEO’s prioriteit geven aan gendergelijkheid in alle bedrijfsonderdelen door mensen boven winst te stellen en onderwijs en technologie te combineren om de positie van vrouwen te verbeteren.

De tweede dag begon met een toespraak door leden van de Youth Fashion Summit. In hun toespraak lichtten ze uit hoe belangrijk de eisen van de vorige dag waren. Het mocht duidelijk zijn; tijd voor radicale verandering in de mode-industrie! Na de openingspeech, kregen de verschillende groepjes het woord en presenteerden hun eisen, waarna het publiek vragen kon stellen en er vaak interessante discussies ontstonden.

 

De Copenhagen Fashion Summit

Tijdens de Copenhagen Fashion Summit vonden verschillende presentaties en paneldiscussies plaats met grote namen uit de modewereld. Zo sprak Eric Sprunk, Chief Operations Officer bij Nike, over mogelijkheden om de toekomst van sport te beschermen. Volgens hem vormt klimaatverandering ook een grote uitdaging voor het beoefenen van sport, omdat extreem weer zoals stormen en overstromingen onze manier van sporten steeds meer zal beïnvloeden. In een latere discussie uitte Paul Dilinger, vicepresident en hoofd product innovatie bij Levi Strauss, zijn onbegrip voor overproductie uit; „Waarom produceren we 10 dingen als er maar 4 verkocht worden?“

Niet alleen grote bedrijven kwamen aan bod, maar ook innovatieve start-ups. Zo maakte ik kennis met ColorZen®. Zij hebben een manier gevonden, waarmee ze katoen kunnen verven met 90% minder water, 75% minder energie en 95% minder sterke chemicaliën.

Terugkijkend op deze intense week was het geweldig om deel uit te maken van zo’n enthousiaste en creatieve groep die zich met passie inzet voor verandering. De Copenhagen Fashion Summit was zeer informatief, maar ik betwijfel wel in hoeverre merken hun woorden gaan omzetten in daden. Het heeft geen zin om te discussiëren over „we zouden moeten“ en „we zouden kunnen“ als er verder geen acties volgen. We gaan het in de gaten houden!

 

 

blog comments powered by Disqus
Deel deze post:
Categorie: Project Cece

Samen staan we sterk! Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in eerlijke en duurzame mode.