Zo Support je Duurzame Kledingmerken (Zelfs Zonder Geld uit te Geven)

Melissa Wijngaarden

Zo Support je Duurzame Kledingmerken (Zelfs Zonder Geld uit te Geven)

Duurzame mode gaat niet alleen om zo veel en vaak mogelijk shoppen van merken die aansluiten bij je normen en waarden. Hoe graag we ook elke dag weer een fantastisch merk zouden willen supporten met een aankoop; het is niet per se duurzaam én wel nogal duur.

Toch lijkt het vaak alsof kopen van duurzame merken de enige manier is om ze te helpen groeien.

Gelukkig is dat niet waar en zijn er genoeg gratis manieren waarop je een merk kunt helpen met het vergroten van hun impact.

In deze blog delen we 5 simpele manieren hoe jij duurzame modemerken kunt helpen zonder daar ook maar een euro voor uit te geven!

Lees dus snel verder.

1. Volg Duurzame Merken op Sociale Media

Veel merken zijn actief op sociale media, waar ze je meenemen achter de schermen, leuke dingen over hun producten delen en je op de hoogte houden over nieuwe updates.

Sommige merken gaan nog een stuk verder, zo deelt Squïd Studios bijvoorbeeld geweldige filmpjes die je meer vertellen over de mode-industrie, wat daar allemaal mis mee is en handige uitleg.

Je kunt merken volgen op Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok, Twitter/X, maar bijvoorbeeld ook op LinkedIn.

2. Reageer, Like en Deel content van Duurzame Merken op Sociale Media

Merken volgen op social media is de eerste stap, maar waar je echt een verschil mee maakt is door te zorgen voor meer interactie met de content die duurzame merken delen.

Sociale media platformen werken namelijk met algoritmes die posts aan meer mensen laten zien als die door het algoritme wordt bestempeld als ‘relevant’.

Door posts te liken, te delen of erop te reageren, laat je aan de algoritmes weten dat de gemaakte post interessant is. Zeker op platforms als Instagram en Facebook is dit ENORM belangrijk omdat het algoritme zonder sterke interactie posts vaak niet eens aan alle volgers van een merk laat zien.

Een simpele emoji, het delen van een post in je verhaal of een like kost je niets, maar maakt voor merken het verschil of hun posts meer mensen bereikt of niet!

3. Schrijf je in voor Nieuwsbrieven

Misschien wat tegenstrijdig, want één van de eerste adviezen over slow fashion is om je uit te schrijven voor nieuwsbrieven. Toch vinden wij dat veel nieuwsbrieven je juist op weg kunnen helpen bij het verduurzamen van je kledingkeuzes.

Natuurlijk de nieuwsbrieven die alleen maar delen over kortingen en sample sales gaan we graag uit de weg, maar er zijn er een hoop die veel meer dan dat delen of je juist helpen bij het vinden van inspiratie.

Nieuwsbrieven zijn een fijne manier om op de hoogte te blijven. Zelf delen we bijvoorbeeld behalve onze nieuwste partners, ook nieuws over de mode-industrie en winacties in onze nieuwsbrief.

4. Laat een Positieve Review Achter

Zeker bij online aankopen kan het spannend zijn om voor het eerst bij een webshop te kopen, waar je nog niet eerder wat hebt gekocht. Wat veel mensen daarom doen? Reviews lezen!

Reviews over je ervaring met een webshop helpt potentiële klanten om in te schatten of ze inderdaad bij dit bedrijf een aankoop willen doen. Als jij dus een positieve review achterlaat als je een fijne interactie hebt gehad met een duurzaam merk of blij bent met het product, kan dat dus enorm helpen om meer mensen te bereiken!

Daarnaast heb je tegenwoordig helaas ook steeds meer reviewfraude, waar kleinere bedrijven helaas vaak de dupe van worden. Zo hebben we zelf bijvoorbeeld ook een nepreview staan van een bedrijf die ons liet weten dat ze die weer weg zouden halen als we er een flink bedrag voor zouden betalen. Later!

5. Deel de Verhalen van Duurzame Merken met Anderen

Stel je draagt die ene broek van een klein duurzaam merk en iemand geeft je er een compliment over. In plaats van dan op z’n typisch Nederlands zeggen “Bedankt” en direct erachteraan gooien dat ie in de sale was, kun je ook zeggen “Bedankt” + wat de broek nou zo tof maakt.

Ten eerste valt er over elk merk op onze website wel iets interessants te vertellen.

Ten tweede is het een geweldige manier voor kleine merken om nieuwe mensen te bereiken.

Als één van onze vrienden lyrisch verteld over een merk wat ze ontdekten of de geweldige bomber die made-to-order en lokaal is geproduceerd, dan zijn we toch iets sneller geneigd om ook eens een kijkje te nemen bij dat merk. Mond-op-mond reclame is misschien wel de allerbeste reclame én het kost je helemaal niets!

vrouw die zich inschrijft voor een nieuwsbrief van een duurzaam merk

Met deze tips kun je duurzame merken helpen groeien zonder dat je daar geld voor hoeft uit te geven. Duurzame merken hebben vaak kleinere marketingbudgetten en moeten daarmee concurreren tegen de grote modehuizen.

Als ze dankzij jouw hulp meer mensen bereiken, die vervolgens ook weer meer mensen vertellen over de duurzame merken, die dat ook weer doorvertellen, kunnen we er uiteindelijk voor zorgen dat de kleine duurzame merken van nu, de industrieleiders van de toekomst zijn en de mode-industrie een stuk eerlijker en minder vervuilend.


Deel dit verhaal

Gerelateerde artikelen

Goedkope duurzame kleding: klein budget, grote impact

Als je gewend bent aan Primark prijzen (of eigenlijk gewoon de prijzen in een willekeurige winkelstraat in Nederland) dan kan het nogal schrikken zijn als je voor het eerst een prijskaartje ziet van een duurzamer merk. Een basic topje voor €39,50; wat?! We snappen het. Wij hebben dit ook gehad. Toen we Project Cece begonnen studeerden we nog en hadden we een klein budget om uit te geven aan kleding. Toch hebben we sinds we besloten om Project Cece op te richten geen fast fashion meer gekocht. Hoe we dat voor elkaar kregen met een klein budget? Dat was eerder een verandering van *hoe* we kochten dan *wat* we kochten. In deze blog vertellen we er meer over!

Zo Maak je een Mode Moodboard (en Gebruik je hem om je Eigen Stijl te Ontdekken)

Pinterest-borden, Canva-probeersels en honderden favorieten op Instagram: ben jij ook fan van mooie outfitinspiratie-posts?Een duidelijk idee hebben van je eigen stijl is een fantastische manier om duurzamer om te gaan met kleding. Het maakt je namelijk imuun voor de continue trendcycles van de fast fashion industrie!Een fijne manier om je eigen stijl te ontdekken of verder te ontwikkelen is door het maken van moodboards.

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in eerlijke en duurzame mode. We planten een boom voor elke inschrijving! 🌳