Waarom we de conscious collectie van H&M niet op onze website hebben

Aug. 21, 2019, 7:27 a.m. • Melissa Wijngaarden

Waarom we de conscious collectie van H&M niet op onze website hebben

Steeds meer grote merken hebben tegenwoordig een conscious collectie, doen grote beloften over duurzaamheid en doen mee aan bijvoorbeeld het kledingconvenant. Hartstikke goed, want wij geloven dat alle beetjes helpen. Toch vind je deze merken niet terug op onze website en we krijgen vaak de vraag waarom. In de blog van vandaag leggen we dit uit. Lees dus snel verder!

 

Argument 1: je geld gaat nog steeds naar de fast fashion industrie

 

Bijna alle fast fashion merken hebben tegenwoordig een duurzame collectie. Aan de ene kant is het een geweldige manier om duurzame mode voor het oog van een groter publiek te krijgen. Door deze duurzamere collecties te kopen laat je zien dat er vraag is naar (en er ook geld te verdienen valt met) duurzame productie. Aan de andere kant is de boodschap die je afgeeft niet zo duidelijk als kan, want je geld zegt "een beetje duurzaam is ook goed genoeg". Uiteindelijk zorgt jouw geld er in dit geval  namelijk nog steeds voor dat grote fast fashion ketens kunnen blijven groeien en zal een deel gaan naar fast fashion praktijken.




Argument 2: ze krijgen al genoeg publiciteit

Doen grote fast fashion merken iets innovatiefs, wordt het massaal opgepikt door de media. Neemt een fast fashion merk zich voor om in jaar x alleen nog maar duurzame materialen te gebruiken, verschijnt dat in verschillende landelijke dagbladen. Journalisten weten de grote merken goed te vinden. Bijvoorbeeld het artikel van NOS genaamd “De duurzame sneaker komt eraan”, een best goed artikel waar veel experts in de duurzame mode bij betrokken zijn geweest. Toch worden alleen grote merken als Nike, Reebok en Adidas genoemd en wordt volledig genegeerd dat er een aantal merken zijn die al jaren duurzame(re) sneakers maken, zoals bijvoorbeeld Veja. Nu weten wij uit ervaring wat voor ontzettende boost zo’n publicatie je bedrijf kan geven en vinden we het jammer dat veel artikelen over duurzame mode gaan over merken die een klein beetje doen in plaats van merken die volledig toegewijd zijn aan duurzaamheid.

 

Argument 3: ontzettend veel greenwashing

Steeds meer merken beginnen in te zien dat duurzaamheid een belangrijk thema is voor de consument. Super goed als dat zou betekenen dat ze dit serieus nemen en inderdaad duurzamer gaan produceren. Echter wat we nu veel zien, is dat merken vooral bezig zijn met het creëren van een duurzaam imago en niet per se met het positief veranderen van hun productieketens. Van gebakken lucht statements als “wij proberen zo veel mogelijk duurzame materialen te gebruiken” (waarbij onduidelijk blijft hoe ze dit precies proberen) tot ronduit leugens, zoals bijvoorbeeld ZARA die claimt “altijd al toegewijd te zijn aan duurzaamheid”. Het is daarnaast erg lastig te checken of de claims die ze maken überhaupt waar zijn.

 

Conclusie

We juichen elke verandering die de mode-industrie duurzamer maakt absoluut toe. Wel vinden we het belangrijk dat er daadwerkelijk verandering plaatsvindt en duurzaamheid niet alleen gebruikt wordt als marketingtruc. Omdat er al zo ontzettend veel merken zijn die op een goede manier produceren en deze merken een veel kleiner bereik hebben, hebben we er voor gekozen om de verandering vanuit hen mogelijk te maken. Betrouwbare duurzame merken.

 

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

 

blog comments powered by Disqus
Share this post:
Category:: Academy

Join the fair fashion movement

Together we can make a difference! Be part of the change
in fair and sustainable fashion.