Wat is fast fashion eigenlijk?

1 mei 2019 01:42 • Melissa Wijngaarden

Wat is fast fashion eigenlijk?

Fast fashion. Je hoort er ontzettend veel over. Niet alleen in artikelen van andere websites, maar ook wij hebben het er vaak over. Fast fashion is iets waar me waar wat graag vanaf willen en met ons velen anderen. Maar, wat is fast fashion nu eigenlijk? In de blog van vandaag leggen we niet alleen uit wat het is, maar ook waarom we er vanaf willen en hoe jij daaraan kan bijdragen. Lees dus snel verder!

 

Wat is fast fashion?

Fast fashion is Engels (Captain Obvious hier) en letterlijk vertaald betekent het “snelle mode”. Wat er mee bedoelt wordt? Investopedia geeft de volgende omschrijving:

 

"Fast fashion” is a term used by fashion retailers to describe inexpensive designs that move quickly from the catwalk to stores to meet new trends. As a result of this trend, the tradition of introducing new fashion lines on a seasonal basis is being challenged. Today, it is not uncommon for fast-fashion retailers to introduce new products multiple times in a single week to stay on-trend.

 

Kortom, het gaat om mode met een extreem korte omlooptijd. Was het vroeger gebruikelijk om twee keer per jaar een nieuwe collectie te lanceren, die na de catwalkshow pas weken (soms zelfs maanden) later in de winkels hing, zijn er tegenwoordig heel veel merken die het anders doen. Zij laten zich inspireren door catwalkdesigns van grote merken, outfits van beroemdheden en influencers en zorgen dat er wekelijks nieuwe producten in de rekken hangen.

 

Wat is er mis met fast fashion?

Hoewel het misschien alleen maar fantastisch klinkt om elke week weer nieuwe items in de rekken tegen te komen, is het helaas niet alleen maar happy happy joy joy met fast fashion. Wat er precies mis is, is een lang en complex verhaal. Maar we hebben geprobeerd het samen te vatten:

 

  • Trends gaan sneller voorbij
    Dankzij het continue veranderende aanbod, gaan trends ook steeds sneller voorbij. Was je vroeger een heel seizoen “on-trend” met je outfit geïnspireerd op de catwalk outfits van dat seizoen, loop je tegenwoordig halverwege het seizoen alweer achter. Hoewel de meeste mensen ontkennen dat ze gevoelig zijn voor trends, voelen toch veel,veelal jongere, consumenten zich onder druk gezet om vaker nieuwe kleding te kopen. Immers, was vroeger “so last season” een ding in mode, tegenwoordig is het “so last week”.

  • Druk op het productieproces
    Doordat de tijd tussen het maken van een ontwerp en het moment dat het ontwerp in de winkels hangt enorm is opgevoerd, is ook de druk op het productieproces opgevoerd. Dit is één van de hoofdoorzaken dat er in de mode-industrie zoveel uitbuiting voorkomt. Fabriekseigenaren worden door de korte productietijd onder druk gezet om grote hoeveelheden in korte tijd te leveren. Zij dwingen hun arbeiders daarom om langer door te werken, die zich op hun beurt weer gedwongen voelen omdat zij anders hun baan kwijt raken. Immers, als zij niet doorwerken, zullen volgende opdrachten niet meer bij hun fabriek terecht komen en zullen ze uiteindelijk hun baan kwijtraken en ook; voor hun 10 anderen. Daarnaast, wordt er vaak met sub-contracten gewerkt; fabriekseigenaren verkopen een deel van de opdracht door aan andere fabriekseigenaren, omdat ze zelf niet genoeg mankracht hebben. Deze fabriekseigenaren worden door de andere fabriekseigenaar weer onder druk gezet om op tijd en tegen extreem lage kosten de producten te maken. Omdat er onwijs veel concurrentie is onder de fabrieken, vinden de merken altijd wel een fabriekseigenaar die bereidt is te leveren tegen de -voor het merk- meest optimale voorwaarden, wat neerkomt op te lage prijzen en te snelle deadlines.

  • Meer afval, uitstoot en waterverbruik
    In Nederland dragen we een shirt gemiddeld 9 keer. Dankzij de continue reclame van de mode-industrie zijn we allemaal steeds meer gaan kopen, zelfs als we eigenlijk helemaal geen nieuw item nodig hadden. Dit heeft enorme invloed op de mode-industrie. Niet alleen is de mode-industrie dankzij onze euro’s gegroeid tot een mega-beest, ook zijn er daardoor steeds meer grondstoffen, water en chemicaliën nodig. Wist je dat het zo’n 2700 liter water kost om een shirt te maken?! In een eerdere blog schreven we al over de impact die je hebt als je je kleding 3x langer draagt. Nu we dus allemaal onze shirts een stuk minder vaak dragen, is de impact van de mode-industrie dus ook enorm toegenomen.

  • Lage kwaliteit = korte levensduur
    Omdat trends tegenwoordig voorbij vliegen en om mensen steeds weer terug te lokken met lage prijzen, wordt er niet alleen heel goedkoop maar ook van slechtere kwaliteit geproduceerd.
    Door de slechtere kwaliteit gaat kleding ook een stuk minder lang mee. Lees er in dit stuk van De Correspondent meer over!

 

Wat jij kan doen tegen fast fashion?

  • Draag je kleding vaker
  • Koop alternatieve merken
    Één van onze nieuwste vondsten is bijvoorbeeld Fraenck. Fraenck maakt tassen van het snijverlies van een zeilmakerij, bieden ze leerwerktrajecten aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en produceren ze hun geweldige tassen in Nederland.
  • Koop tweedehands -> maar let daarbij wel op deze tips.

 

 

 

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

 

blog comments powered by Disqus
Deel deze post:
Categorie: Academy

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen
in eerlijke en duurzame mode.