Waarom duurzame mode vaak duurder is

9 augustus 2017 14:10 • Melissa Wijngaarden

Waarom duurzame mode vaak duurder is

Vergelijk je de prijzen van duurzame kleding met vergelijkbare niet-duurzame mode items, kom je al snel tot de conclusie: duurzame mode is duur!
Lang heb ik me hierdoor laten leiden. Als student on a budget was ik makkelijk verleid om, als twee items veel op elkaar leken, gewoon voor de goedkopere te kiezen.
Nu ik me wat meer heb ingelezen en verdiept in de duurzame mode wereld weet ik wel beter. Duurzame mode is niet duur, maar normale mode (te) goedkoop.
Zelfs als je de conscious collecties van fast fashion merken vergelijkt met duurzame merken is er een prijsverschil. Hoe kan dat?
In de blog van vandaag leggen wij drie oorzaken uit. Lees gauw verder!

 

De schaalvoordelen

Hoewel ook de mode-giganten van nu ooit klein begonnen zijn, is dat voor de grote fast fashion merken al een tijd geleden. Zo werd Zara in 1975 opgericht en H&M al in 1947!
Ter vergelijking: de organisatie waaruit het grootste fair fashion merk van nu, People Tree, voortvloeide ontstond pas in 1991 en Armed Angels is slechts 10 jaar bezig!
Al die jaren brengen niet alleen ervaring met zich mee, maar ook keiharde knaken.
Deels vallen de reuze omzetten van H&M en Zara te wijten aan het bedrijfsmodel: goedkoop inkopen, duurder verkopen.
De voornaamste reden is echter dat ze in de jaren van hun bestaan zo ongelooflijk groot zijn geworden, dat zij nu op grotere schaal kunnen inkopen en dat levert enorme schaalvoordelen op.
Schaalvoordelen zijn de reden waarom ik geloof dat wij met onze consumptie de wereld kunnen veranderen.
Wij bepalen met zijn allen de grootte van een bedrijf en door te kopen bij bedrijven die goed zijn voor de wereld zorgen we ervoor dat deze bedrijven daadwerkelijk impact kunnen hebben.

 

 


De stoffen

In de supermarkt kan je het verschil tussen biologisch en niet-biologisch vaak zien aan de prijs die een paar centen hoger is. Voor ons als consument is dit prijsverschil te overzien, maar als je op grote schaal produceert is dat verschil enorm. Zo komt het dat kleding van biologisch verbouwde grondstoffen vaak ook duurder is.
Niet alleen biologische varianten hebben een hogere prijs, maar ook nieuwe, milieuvriendelijke stoffen als lyocell (= Tencel). Het chemische proces om houtpulp te bewerken tot de mooie, zachte stof is namelijk duurder vergeleken met katoen.
Toch gebruiken ook Zara en H&M stoffen als lycocell en biologisch katoen in hun conscious collecties en liggen hun prijzen vaak lager dan die van grote fair fashion merken.
Dit komt –again-  door schaalvoordelen. Hoe meer producten je verkoopt, hoe lager de vaste lasten (= bijvoorbeeld marketing kosten en huur) per product zijn.
Voor bedrijven als H&M en Zara met enorme non-conscious collecties is dat het geval en zij kunnen daarom lagere prijzen vragen, ook voor hun conscious collecties.

 

De arbeidsomstandigheden

Arbeidsomstandigheden drukken op twee manieren op de kosten.
Ten eerste is er het effect van eerlijke lonen die de kostprijs van een product direct verhogen en daarmee de prijzen dus omhoog duwen.
Ten tweede is er het effect van tijdsdruk. Veel fast fashion merken hebben eindeloos veel nieuwe collecties per jaar, die vaak in korte tijd geproduceerd moeten worden.
Omdat het gaat om zulke grote oplages, moet er hard gewerkt worden om de deadlines te halen, wat resulteert in lange dagen voor arbeiders.
Duurzame merken maken ten eerste kleinere oplages dan de grote fast fashion merken en ten tweede hebben zij vaak minder nieuwe collecties per jaar.
Zij zorgen ervoor dat hun arbeiders niet onredelijk lange dagen hoeven te maken, wat dan wel weer ten koste gaat van een grotere oplage en dus minder kleding om hun vaste lasten over te spreiden.

 

 

Conclusie

Over alle drie de oorzaken kan nog veel meer verteld worden en het is zeker een aanrader om je er eens in te verdiepen, omdat er zó veel verhalen schuil gaan achter productieketens.
Zo ben ik nauwelijks ingegaan op de effecten van textielproductie op het milieu (zie daarvoor eerdere blogs!).
De fast fashion merken (H&M, Zara, Mango etc.) voelen steeds meer druk om duurzamer te produceren en de negatieve effecten van hun productie op mens en milieu te verkleinen.
Stel je eens voor wat een immens effect dat zal hebben als de miljarden omzetten van Zara en H&M niet langer ten koste gaan van mens en milieu!
De take away van deze blog is echter te benadrukken hoe sterk de voordelen zijn die schaalvoordelen met zich mee brengen.
Wij als consument bepalen wie die schaalvoordelen krijgen, dus (daar is hij weer) vote with your money!

 
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame mode. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

 

 

blog comments powered by Disqus
Deel deze post:
Categorie: Academy

Samen staan we sterk! Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in eerlijke en duurzame mode.