Greenwashing: wat het is en hoe je het herkent

30 oktober 2019 08:17 • Melissa Wijngaarden

Greenwashing: wat het is en hoe je het herkent

Photo by Maarten van den Heuvel


Bijna iedereen is tegenwoordig bezig met duurzaamheid. Bezoek de homepagina van Shell en je wordt gebombardeerd met woorden als “CO-2 neutraal”, “schoner reizen” en “sustainability”. Als zelfs Shell, behalve één van Nederlands meest succesvolle bedrijven ook bekend van hun missie om naar olie te boren op de Noordpool en de belabberde situatie in de Nigerdelta, je probeert te overtuigen van hun duurzame impact is het tijd om vragen te stellen.

Ook in de mode-industrie hoef je niet ver te zoeken naar duurzaamheidsclaims die niet helemaal lekker voelen. Zo sloot Topshop zich afgelopen week aan bij het rijtje fast fashion merken die een duurzame collectie heeft zonder ook maar iets te veranderen aan hun fast fashion verdienmodel. Begrijp ons niet verkeerd; elke stap richting duurzaamheid juichen we toe, maar we vinden het wel belangrijk dat we toewerken naar een positieve impact. Van twee walletjes snoepen zijn we niet zo van. In de blog van vandaag daarom een handig overzicht zodat je makkelijk ziet wat greenwashing is.

 

Wat is greenwashing?

Greenwashing is het fenomeen waarbij bedrijven zichzelf of een product een duurzaam imago willen aanmeten zonder zich daadwerkelijk toe te wijden aan duurzame productieketens.

 

definitie greenwashing

 

Wat zijn voorbeelden van greenwashing?

Bekende voorbeelden zijn:

1. Influencers die de ene dag een activistisch duurzaam platform co-founden om de volgende dag met een fast fashion merk in zee te gaan (we kijken naar jou Cara Delevigne)

2. Niet-duurzaam schoenenmerk die met de “eerste duurzame schoenen komt”, terwijl er al ontzettend veel merken met kleinere marketingbudgetten zijn die dat al lang hebben gedaan.

3. Zara die aangaf “altijd al hoge prioriteit te geven aan duurzame productie” in hun statement over duurzaamheid.

 

Waarom is greenwashen een probleem?

Natuurlijk is het super goed als bedrijven een duurzame(re) collectie lanceren of zich bezig houden met duurzaamheid. Echter zorgen de overdreven claims van duurzaamheid ervoor dat het voor de consument lastiger is om een duurzame keuze te maken doordat er veel (vaak tegenstrijdige) informatie naar buiten wordt gebracht over duurzaamheid.

 

Wat voor manieren zijn er van greenwashing?

  1. Gebruik maken van groene en gelukkige plaatjes
    Veel merken die niet per se duurzaam zijn, gebruiken veel foto’s van planten, natuur en lachende mensen om het idee mee te geven dat ze duurzaam en ethisch zijn. (zie homepage Shell) 

  2. Gebruik maken van misleidende labels
    Bijvoorbeeld benoemen dat ze “certified” zijn, maar in feite een keurmerk dragen wat nergens voor staat. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het “beter leven” keurmerk met maar 1 ster.

  3. Oppervlakkige duurzaamheid
    Dit zie je veel bij de fast fashion merken. Zij produceren een collectie van duurzame materialen, maar letten daarbij niet op hoe het product wordt gemaakt en of dat überhaupt op een milieuvriendelijke en mensvriendelijke manier gebeurt. Ook veel duurzame initiatieven hebben hiermee te maken; ze maken bijvoorbeeld reusable plastic flessen, maar als we die alsnog maar één keer gebruiken is het nog steeds niet beter voor het milieu. Andere voorbeelden zijn herbruikbare katoenen tasjes in plaats van plastic tasjes, 

  4. Irrelevante claims
    Denk aan een zak appels waarop staat “vrij van dierlijke producten” om mee te liften op het positieve vegan imago of een product dat “vrij is van bepaalde chemicaliën”, terwijl die chemicaliën sowieso al verboden zijn.

  5. Het iets duurzamere alternatief dat eigenlijk nog steeds niet duurzaam is
    Denk hierbij bijvoorbeeld aan biologische sigaretten; ze zijn beter dan hun niet-biologische tegenhanger, maar hebben nog steeds enorme impact op het milieu.

 

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!

blog comments powered by Disqus
Deel deze post:
Categorie: Academy

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen
in eerlijke en duurzame mode.